Klassikerutskottet
"Dånet från äkta contis är hittills oöverträffat i motorhistorien". Mike Hailwood vinner Isle of Man TT 1978, motorhistoriens största sportbragd.
Ledamöter: Lars Ekeman, Klassikeramiral, Tomas Spaedtke, Marianne Jansson, Jan Dejemyr, Pär Flodman, Mats Lind, Petrus Brännvall
Cucciolo
Alla singels med desmodronisk ventilstyrning före 1980
Ducati Apollo 1963
750 GT 1971-1974
750 Sport 1972-1974
750 SS round case 1973-1974
750 SS square case 1975-1977
860/900 GTS 1976-1978
900 SS 1975-1982
900 Darmah SD 1977-1983
900 Darmah Sport 1977-1982
900 Darmah SS 1979-1980
900 MHR 1979-1984
500 SL Pantah 1979-1983
650 SL Pantah 1983
900 S2 1983-1984
1000 S2 Mille 1984-1985
1000 MHR Mille 1994-1986
750 F1 1985-1987
851 1987-1993
916 1994-1998
Mål
Klassikeramiralens och utskottets uppgift är att verka för bevarandet av klubbens klassiska duccar samt dess traditioner. Målet är att försöka få flera av klassikerna att synas på vägarna och påbanan.Ytterligare en uppgift är bevarandet kunskap om klubbens historia, dess själ och tradtioner.
Klassikerarmiralen samt klassikerutskottet verksamhet utgörs bland annat av Cigarrkommissionen och Klassikerkommissionen samt det hemliga sällskapet SDK (r) (till vilket de som önskar, vågar och befinns lämpliga kallas)
Årets Ducatist
Början till ”Årets Ducatist” äger rum på sommaren 1988. Det var året innan som Euoropas kommunistdiktaturer skulle falla sönder och den betongmur som delade Berlin mitt i tu, bostavligen skulle knackas ner av stadens invånare. Tre ducatister, Micke Werkelin, Peter Lindqvist och Jan Dejemyr (också känd som Partikel) körde det åren en touring i Europa. Resan gick söder ut, delvis längs med järnridån överAssen-Nürburgring-Mugello-Bologna-Österreichring och sedan hem. Det var ett antal hundra mil. Peter och Partikel på var sin kamskaft och Micke på en Alazurra.