Skip to main content
Bli medlem Glömt login?

Klassikerutskottet

Klassikerfestival i Valdemarsvik den 25 juli 2025

DÅ INGEN ANMÄLT SIG ATT DELTA I KLUBBENS UTSTÄLLNGNING ÄR DENNA INSTÄLLD

 Hailwood svartvit
"Dånet från äkta contis är hittills oöverträffat i motorhistorien"Mike Hailwood vinner Isle of Man TT 1978, motorhistoriens största sportbragd.

 Info till dig som vill ställa ut din eller dina Ducati på klubbens utställning av klassiska Ducati
Datum: Klassikerfestivalen pågår fredag till lördag, den 25–26 juli 2025. Platsen är Hamnplan i Valdemarsvik. Som klassiker räknas fordon och båtar tillverkade före år 2000. Se vidare på: www.klassikerfestivalen.se
Utställningen av Ducati klassiker är fredag 25 juli klockan 13.00-17.00.
Tema för Ducatiklubben: Ducatis historia från Cucciolo till ikonen 916.
Vi håller oss i huvudsak till klubbens klassiker listan men givetvis, i klubbens anda, inkluderar vi hellre än exkluderar. Klubblistan nedan är således inte helig. Till exempel så platsar utan tvekan Monster före år 2000 på en sådan här utställning. 
Anmälan till utställningen görs via formuläret på: www.klassikerfestivalen.se  Skriv i övrig fältet: "SDK fredag". Sänd en e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. att du anmält dig. Vi kan bli upp till 25 hojar, kanske fler. Av utrymmesskäl förbehåller sig dock arrangören rätten att selektera bland anmälda.
Besked om att du har en plats på utställningen lämnas av arrangören av Klassikerfestivalen

I första hand söker vi hojar enligt Klassikerkommissionens  klassikerlista från 2018.

Ducatis odödliga klassiker

Alla singels före 1980
(Cucciolo inkluderad)
Ducati Apollo 1963
750 GT 1971-1974
750 Sport 1972-1974
750 ss round case 1973-1974
750 ss square case 1975-1977
860 GT 1974-1975
860 GTS 1976
900 GTS 1976-1978
350 Sport Desmo 1976-1979
500 Sport Desmo 1976-1979
  900 ss 1975–1982
900 Darmah SD 1977–1983
900 Darmah Sport 1977–1982
900 Darmah ss 1979–1980
900 MHR 1979–1984
500 - 650 SL och TL Pantah 1979-1983
900 S2 1983-1984
1000 S2 Mille 1984-1985
1000 MHR Mille 1994-1986
750 F1 1984-1987
851 1987-1993.
916 1994-1998
Några av de mer intressanta hojarna kan komma att visas upp vid stora scenen tillsammans med ägaren.

Kontakt:

Från klubbens sida är detta ett samarrangemang mellan:
Regio Öst, Gunnar Djärv, som ansvarar för det praktiska”
och
Klassikeramiralen Lars Ekeman, frågor som gäller själva utställningen

Gunnar Djerf
Regio Öst
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
0762691962

Lars Ekeman
Klassikeramiral
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
0704 22 24 56

 

Klassiker utskottet uppgift

Klassikeramiralens och utskottets uppgift är att verka för bevarandet av klubbens klassiska duccar samt dess traditioner. Målet är att försöka få flera av klassikerna att synas på vägarna och påbanan.Ytterligare en uppgift är bevarandet kunskap om klubbens historia, dess själ och tradtioner.
Klassikerarmiralen samt klassikerutskottet verksamhet utgörs bland annat av Cigarrkommissionen och Klassikerkommissionen samt det hemliga sällskapet SDK (r) (till vilket de som önskar, vågar och befinns lämpliga kallas) 

Årets Ducatist

Traditionen med Årets Ducatist inleddes 1989 av Peter Lindqvist, Micke Werkelin och Jan Dejemyr 

Historien ”Årets Ducatist” börjar sommaren 1988. Det var året före Euoropas kommunistdiktaturer skulle falla sönder och den betongmur som delade Berlin mitt i tu, bostavligen skulle knackas ner av stadens invånare. Tre ducatister, Micke Werkelin, Peter Lindqvist och Jan Dejemyr 
(också känd som Partikel)begav sig den sommaren ut på en lång magisk touring i Europa. Resan gick söder ut, delvis längs med järnridån överAssen-Nürburgring-Mugello-Bologna-Österreichring och sedan hem. Det var ett antal hundra mil. Peter och Partikel på var sin kamskaft och 
Micke på en Alazurra.

I Österreichring deltog trion i något sorts rally 1-3 juli 1988 och vann priset för längsta körsträcka. En stor oformlig ”buckla” överlämnades under högtidliga former. Trion ställdes inför problemet hur den skulle fraktas hem. Till slut lyckades 
Peter Lindqvist spänna fast pjäsen på sin 900 MHR. Efter en tid bestämde  de tillsammans att pjäsen skulle gå vidare inom Ducceklubben. Varje år vid årsmötet skulle man utse ”Årets Ducatist”. Första gången det skedde var årsmötet 1989 (tror jag).

I början gjordes det av trion men under årens gång så har traditionen blivit att de närvarande av tidigare års ”Årets Ducatist” samlas innan årsmötet 
och bestämmer vem som ska få bucklan för det kommande året.

Till ”Årets Ducatist” utses den som gjort den märkligaste resan till årsmötet. Åtminstone låg detta till grund för valet under de första åren. Numera kan till ”Årets Ducatist” även utses den som gjort extra finainsatser för klubben. Bucklan skall medföras av innehavaren på motorcykel från årsmötet och tas med på motorcykel till årsmötet året därpå.
 
Förteckning över ”Årets Ducatist”  finns på under "ÅRETS DUCATIST" i "sidfoten.
Hjälp till att komplettera här sänd e-post till : lars.ekeman(at)gmail.com
 
 
Ledamöter: Lars Ekeman, Klassikeramiral, Tomas Spaedtke, Marianne Jansson, Jan Dejemyr, Pär Flodman, Mats Lind, Petrus Brännvall