Klassikerutskottet
"Dånet från äkta contis är hittills oöverträffat i motorhistorien". Mike Hailwood vinner Isle of Man TT 1978, motorhistoriens största sportbragd.
Ledamöter: Lars Ekeman, Klassikeramiral, Tomas Spaedtke, Marianne Jansson, Jan Dejemyr, Pär Flodman, Mats Lind, Petrus Brännvall
Svenska Ducatiklubben firar 40 år
Lördag den 19 augusti firar Ducatiklubben 40 år. Klassikerutskottet uppmärksammar givetvis detta och ordnar besök på Motala motormuseum, fint beläget i Motalas hamn, med möjlighet till lunch på restaurangen.
Besöket på museet är gratis för medlemmar under förutsättning ni anmält er via webbshopen. Icke medlemmar betalar 75 kronor under förutsättning ni betalat via webbshoppen.
På eftermiddagen har vi utställning av klassiker på Mantorp. Alla som har en Ducati före 1990 är välkomna att ställa ut. Vid frågor, hör med Petrus.
Se hela programmet för 40 års jubileet här: https://www.ducatiklubben.se/ndw
Vid uselt väder kan vi komma att ställa in hela eller delar av nedanstående vilket MEDDELAS HÄR senast kvällen den 18 augusti
Vi som är engagerade är:
Sammanhållande
Lars Ekeman: 0704 22 24 56. E-post:
Klassiker utställning
Petrus Brännvall: Ansv:. 0739 31 64 90. E-post:
Jan Dejemyr: Klassiker utställning 0709 82 82 33. E-post:
Besök motormuseet
Marianne Jansson: Ansv. 0735 43 34 95. E-post:
Micke Werkelin: Information, motormuseet. 0703 80 82 77. E-post:
Jubileumscigarren
Mats Lind:0763 27 64 99. E-post:
Välkomna
Lars Ekeman
Klassikeramiral
Program lördagen den 19 augusti 2023
Besök motormuseet
09:00-09:30 Samling på Mantorp Park för de som vill. Fri körning till motormuseet som finns i Motala hamn. Det går också bra att köra direkt till museet. –
11:00 ca Besök motormuseet
1200 ca Lunch för de som vill i restaurangen som betalas på plats. Kryssa i rutan för lunch så att vi kan förvarna restaurangen om hur många vi blir.
Cigarrkommissionen röker på, avbränning av jubileumscigarren
13:30 Fri körning tillbaka till Mantorp Park
Utställning av klassiker
15:00 Utställning på Mantorp av klassiker-hojar samt offentligt möte i Cigarrkommissionen - klubbens egen jubileumscigarr finns att tillgå. Vi har valt att definiera klassiker som Ducatis före 1990. Observera att en Ducati klassiker inte ska förväxlas med en av ”Ducatis odödliga klassiker” som finns listade här nedan. (Finns även på klassikerkommissionens flik) Men här finns en flexibilitet alltså kan även de odödliga klassiker hojarna ställas ut. Hojarna ska helst vara i bra skick. Beroende på hur många som anmäler sig måste vi ev. begränsa antalet. Vi tveksamheter hör med Petrus som ansvarar för utställningen. Samtliga som anmäler sig får en bekräftelse. /Petrus Brännvall
Cigarrkommissionen röker på, avbränning av jubileumscigarren.
1600 Utställningen slut
1620 Paradkörning på banan
OBSERVERA Körning utgår vid regn. MEDDELAS senast kvällen den 18 augusti
Dessa aktiviteter bokas webbshoppen, ingen efteranmälan.
Cucciolo
Alla singels med desmodronisk ventilstyrning före 1980
Ducati Apollo 1963
750 GT 1971-1974
750 Sport 1972-1974
750 SS round case 1973-1974
750 SS square case 1975-1977
860/900 GTS 1976-1978
900 SS 1975-1982
900 Darmah SD 1977-1983
900 Darmah Sport 1977-1982
900 Darmah SS 1979-1980
900 MHR 1979-1984
500 SL Pantah 1979-1983
650 SL Pantah 1983
900 S2 1983-1984
1000 S2 Mille 1984-1985
1000 MHR Mille 1994-1986
750 F1 1985-1987
851 1987-1993
916 1994-1998
Mål
Klassikeramiralens och utskottets uppgift är att verka för bevarandet av klubbens klassiska duccar samt dess traditioner. Målet är att försöka få flera av klassikerna att synas på vägarna och påbanan.Ytterligare en uppgift är bevarandet kunskap om klubbens historia, dess själ och tradtioner.
Klassikerarmiralen samt klassikerutskottet verksamhet utgörs bland annat av Cigarrkommissionen och Klassikerkommissionen samt det hemliga sällskapet SDK (r) (till vilket de som önskar, vågar och befinns lämpliga kallas)
Årets Ducatist
Början till ”Årets Ducatist” äger rum på sommaren 1988. Det var året innan som Euoropas kommunistdiktaturer skulle falla sönder och den betongmur som delade Berlin mitt i tu, bostavligen skulle knackas ner av stadens invånare. Tre ducatister, Micke Werkelin, Peter Lindqvist och Jan Dejemyr (också känd som Partikel) körde det åren en touring i Europa. Resan gick söder ut, delvis längs med järnridån överAssen-Nürburgring-Mugello-Bologna-Österreichring och sedan hem. Det var ett antal hundra mil. Peter och Partikel på var sin kamskaft och Micke på en Alazurra.