Regler klassindelning Svenska Ducatiklubbens klubbmästerskap i Road Racing

Bakgrund
Svenska Ducatiklubben har arrangerat klubbmästerskap i Road Racing sedan 2009 med klassindelningen 2V och 4V. Det har varit en naturlig och omtyckt indelning som givit många goda bataljer på racingbanorna. Men på senare tid har det skett en lavinartad utveckling som enklast beskrivs med ett litet kåseri.

Ducatisten är en komplex äventyrare och entusiast med ett teknikintresse långt utöver vad som kan anses som normalt funtat. På början av 80-talet betalade man mer än gärna det tredubbla priset mot en japs-maskin, för att få köra en motorcykel med karaktär. Som dessutom kunde svänga och hade bromsar dimensionerade för snabb och sportig körning på kurviga favoritvägar. Till den renodlade Ducatistens häpnad och tilltagande förvåning har det dock skett en teknikutveckling. Våra motorcyklar har gått från kamskaft till gummirem till kamkedja. Antalet ventiler har ökat från, totalt, 4 till 8 till 16. På början av 00-talet var en motor med 125 hk en värsting medans numer finns det effekt i överflöd med siffror runt drygt 200 hk. Däckbredden på bakhjulet har gått från 120 mm till 205 mm. Ja detta är några av de utvecklingssteg som skett som vi alla vet men vi inte riktigt vill erkänna alla gånger.

Detta ger följande indelning av klasserna från säsongen 2019 och framåt.

Supersport
Klassen med maximalt två (2) stycken ventiler per cylinder. Motorcykeln skall vara driven av en Ducatimotor men övriga delar må vara av annat fabrikat.

Classic Superbike
Klassen som uppfyller årsmodellkravet och typriktighet enligt MCHK-reglementet. Motorcykeln skall vara driven av en Ducatimotor. Anmärkning; motorcykel ej fullt utrustad med säkerhetsdetaljer som exempelvis uppsamlingskärl och najning med mera, må deltaga så länge utförandet i övrigt sammanfaller med MCHK-reglementet.

Hypersport
Klassen med maximalt fyra (4) stycken ventiler per cylinder. Motorcykeln skall vara driven av en Ducatimotor men övriga delar må vara av annat fabrikat. Motorcykeln skall vara försedd med en ram som bärande del av konstruktionen. Anmärkning; maximalt antal hästkrafter, enligt Ducatis datablad = 180 hk.

Superbike
Klassen har valfritt antal cylindrar. Motorcykeln skall vara driven av en Ducatimotor men övriga delar må vara av annat fabrikat. Motorcykeln kan ha motor som bärande del av konstruktionen.


Tävlingsform
Klubbmästerskap avgörs som en cup med en serie av heat. Där alla klasser startar samtidigt i varje heat. 20 s tillägg ges vid tjuvstart i övrigt så är det arrangörens tävlingsregler som SDK följer.


Utseende av Svenska Ducatiklubbens Klubbmästare i Road Racing
KM syftar till att utse klubbens snabbaste förare, Klubbmästaren. Poäng erhålls enligt sedvanlig poängtabell, räknat med samtliga startanande i respektive heat.
Anmärkning; det går inte att bli Klubbmästare i kavaj, det är bara förare som startar vid samtliga tävlingsheat som kan erhålla titeln Klubbmästare.


Priser och utmärkelser
Priser för plats ett, två och tre erhålls i varje klass efter varje heat.

Vinnare i respektive klass blir den förare som kört in flest poäng i sin cup och erhåller ett pris.

Klubbmästaren erhåller en vandringspokal med inskription.

Styrelsen eller annan, av Tävlingskommittén, godkänd person eller organisation kan tillföra ett vandringspris.


Säkerhet
Motorcykeln bör uppfylla, av SVEMO fastställda säkerhetskrav i de klasser det är tillämpbart. Egen giltig personskadeförsäkring skall innehas.


Tävlingsreglerna finns även att ladda ner som PDF här.

SDK-text-en-rad-vit.png