Skip to main content
Bli medlem Glömt login?

Regler klassindelning Svenska Ducatiklubbens klubbmästerskap i Road Racing

Bakgrund
Svenska Ducatiklubben har arrangerat klubbmästerskap i Road Racing sedan 2009 med klassindelningen 2V och 4V. Det har varit en naturlig och omtyckt indelning som givit många goda bataljer på racingbanorna. Men på senare tid har det skett en lavinartad utveckling som enklast beskrivs med ett litet kåseri.

Ducatisten är en komplex äventyrare och entusiast med ett teknikintresse långt utöver vad som kan anses som normalt funtat. På början av 80-talet betalade man mer än gärna det tredubbla priset mot en japs-maskin, för att få köra en motorcykel med karaktär. Som dessutom kunde svänga och hade bromsar dimensionerade för snabb och sportig körning på kurviga favoritvägar. Till den renodlade Ducatistens häpnad och tilltagande förvåning har det dock skett en teknikutveckling. Våra motorcyklar har gått från kamskaft till gummirem till kamkedja. Antalet ventiler har ökat från, totalt, 4 till 8 till 16. På början av 00-talet var en motor med 125 hk en värsting medans numer finns det effekt i överflöd med siffror runt drygt 200 hk. Däckbredden på bakhjulet har gått från 120 mm till 200 mm. Ja detta är några av de utvecklingssteg som skett som vi alla vet men vi inte riktigt vill erkänna alla gånger.

Detta ger följande indelning av klasserna från säsongen 2019.

Supersport
Klassen med maximalt två (2) stycken ventiler per cylinder. Motorcykeln skall vara driven av en Ducatimotor, övriga delar må vara av annat fabrikat.

Classic Superbike
Klassen som uppfyller årsmodellkravet och typriktighet enligt MCHK-reglementet. Motorcykeln skall vara driven av en Ducatimotor. Anmärkning; motorcykel ej fullt utrustad med säkerhetsdetaljer som exempelvis uppsamlingskärl och najning med mera, må deltaga så länge utförandet i övrigt sammanfaller med MCHK-reglementet. (Även Ducati 748 lyder under Classic Superbike).

Hypersport
Klassen med maximalt fyra (4) stycken ventiler per cylinder. Motorcykeln skall vara driven av en Ducatimotor, övriga delar må vara av annat fabrikat. Anmärkning; maximalt antal hästkrafter, enligt Ducatis datablad = 180 hk.

Superbike
Klassen har valfritt antal cylindrar. Motorcykeln skall vara driven av en Ducatimotor, fri trimning tillåten, övriga delar må vara av annat fabrikat. 

Arrangemang
SDK har för nuvarande inte själv möjlighet att arrangera egen tävlingsverksamhet därför köpes tjänsten av extern bandagsarrangör.

SDK KM är öppen för alla förare i klubben. Enda kravet är medlemsskap i SDK och av arrangör inköpt bandagsbiljett inklusive plats i KM.

Tävlingsform
Klubbmästerskap avgörs som en cup med en serie av heat. Superbike klassen har eget heat och övriga klasser startar gemensamt i sitt heat. 20 s tillägg ges vid tjuvstart i övrigt så är det arrangörens tävlingsregler som SDK följer.

Svenska Ducatiklubbens Klubbmästare i Road Racing
KM syftar till att utse klubbens snabbaste förare i respektive klass som därmed tituleras som Klubbmästare i den klassen. KM avgörs genom en cup med flera heat. Poäng erhålls i varje heat enligt sedvanlig poängtabell.

Priser och utmärkelser
Priser för första, andra och tredje plats erhålls i varje klass. Eventuella hedersbetygelser tilldelas de eller den som gjort det extra.

Vinnare i respektive klass erhåller inskription i klassens vandringspokal.

Styrelsen eller annan, av Tävlingskommittén, godkänd person eller organisation kan tillföra priser.

Försäkring
Egen giltig personskadeförsäkring skall innehas.

Krav på motorcykel
Motorcykeln bör uppfylla, av SVEMO fastställda säkerhetskrav i de klasser det är tillämpbart. Arrangörens krav på motorcykeln är gällande och av dem utsedd genomför säkerhetskontroll av motorcykeln.