Touringutskottet

Vad är Touring?

Enligt ordboken är det som substantiv = rundresa och som adjektiv = kringresande. För mig är det liktydigt med att ta hojen och bege mig någonstans, nära eller långt borta, ensam eller med likasinnad(e)!

Att kunna ta ryggsäcken (eller tankväskan) en termos med kaffe en macka och grensla klenoden för att ge sig ut i moder natur är aldrig fel. Likaså att efter en lååång vinters planerande hänga på välpackade väskor, topbox m.m. och ge sig ut i stora världen, visst är det touring hur vi än ser på det! Visst betyder typ av hoj en hel del vad gäller komfort och packningsmöjligheter, men grundtanken finns ju kvar, lite fika och iväg, lukta på omvärlden i det tempo som för ögonblicket känns som det rätta.

En frågeställning som aktualiserats ganska nyligen är riskerna i trafiken. Tråkigt nog så händer olyckor och oavsett vem som är vållande är det lika förödande för de inblandade. Som hojåkare är vi mer sårbara i trafiken, det vet vi alla och vi måste helt enkelt anpassa vårt framförande av hojen därefter. Ord som ”split vision”, tänk framåt, alla andra är fiender o.s.v. får plötsligt en allvarlig innebörd för att vi skall undvika olyckor i den mån det går. Men det viktigaste av allt kvarstår, det är kul att åka hoj och det är kul med touring. Att vara medveten om risknivåerna och ändå kunna njuta av den bästa av sysselsättningar är helt enkelt optimalt!

Jag/vi har de senaste fem åren avverkat över 15000 mil på vägar i stort sett hela Europa. Incidenter har förekommit och konstigt vore det väl annars! Min enda allvarliga olycka var på Gelleråsen då jag blev påkörd av en riskokare som inte kunde bromsa! Det slutade för min del med en mosad axel och tillika hoj som resultat. Att ta lärdom av det inträffade är en viktig del i säkerhetstänkandet för att minimera risken att drabbas igen. Visst innebär banåkning risker likväl som utveckling av den personliga färdigheten och förhöjd kulfaktor. Men det är inte alltid färdigheten på bana är applicerbar i trafiken precis lika lite som erfarenhet i trafiken automatiskt gör oss bättre på bana, eller?

Vi vill kunna köra Ducati på ett säkert och roligt sätt! Det är vi själva som sätter nivån för utbytet av vår hobby, oavsett om det är på bana eller på kurviga vägen i sällskap med likasinnade eller ensam med termosen nära till hands!

Livskvalitet är att ha resan som mål, den optimala upplevelsen av vår omvärld sedd från en Ducati, för mig stavas det TOURING!

Cay Bjurquist #4763


Cay touring 1Cay Bjurquist med  termos